Układy pneumatyczne w mechanice stosowane są nie od dziś. Po raz pierwszy konstruktorzy użyli ich ponad 30 lat temu, kiedy zastosowali je do tłumienia nierówności. Ich głównym zadaniem jest poprawa trakcji samochodu, innymi słowy – zredukowanie wszelkich drgań i wstrząsów, co w konsekwencji prowadzi do poprawy komfortu prowadzenia auta.
Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?
Działanie zawieszenia pneumatycznego rozpoczyna się wraz z uruchomieniem silnika. Wówczas powietrze zaczyna być tłoczone do poduszek pneumatycznych. One natomiast w trakcie jazdy współpracują z czujnikami, które odpowiadają za ustawienie prześwitu auta, na co wpływa m.in. prędkość, jakość drogi, a także obciążenie auta. Poza tym, w wielu samochodach z takim zawieszeniem istnieje możliwość sterowania wysokością zawieszenia. W takim wypadku kierowca dysponuje specjalnym przyciskiem, pozwalającym korygować wspomnianą wysokość.
Wady i zalety zawieszenia pneumatycznego
Bezapelacyjną i najważniejszą zaletą zawieszenia pneumatycznego jest stały prześwit samochodu, na który wpływu nie ma obciążenie. To sprawia, że podobne zawieszenia najczęściej wykorzystywane są w samochodach typu kombi, gdyż pozwalają one przewidzieć możliwe zachowanie auta m.in. na zakrętach. Poza tym takie zawieszenie doskonale wywiązuje się ze swoich zadań w SUV-ach i samochodach terenowych, które często muszą mierzyć się z jazdą po nierównej nawierzchni.
To jednak nie wszystko, bo poza wspomnianymi aspektami, zawieszenie pneumatyczne pozwala na regulację wysokości, które umożliwia podnoszenie prześwitu samochodu podczas jazdy po nierównościach, czy jego obniżanie przy załadunku. Wspomniany prześwit wynosić może nawet do 30 cm.
Większość rodzajów zawieszenia pneumatycznego umożliwia dodatkowo korygowanie ugięcia zawieszenia podczas jazdy w zakrętach. To natomiast przekłada się wyraźnie na przyczepność, stabilność, a w konsekwencji zwiększenie bezpieczeństwa.
Jedną z kolejnych zalet jest trwałość zawieszenia pneumatycznego, które może wytrzymać przebieg dochodzący nawet do 400 tys. km. Z tym wiąże się jednak także jego wada, bo ewentualna awaria układu, a właściwie jej wymiana i serwis, to dość trudna, a przede wszystkim kosztowna sztuka. Wymiana amortyzatorów w zawieszeniu pneumatycznym może wynieść nawet 2000 zł lub więcej. Kosztowne są także awarie kompresora, które prowadzą do osiadania auta, uniemożliwiającego dalszą jazdę. Koszt wymiany takiego kompresora może wynieść nawet 5000 zł.
W skrócie, wada właściwie jest jedna – koszty. Zalet widzimy natomiast zdecydowanie więcej, bo nie dość, że zawieszenie pneumatyczne zwiększa komfort jazdy, to przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo.
Zawieszenie pneumatyczne – części
Każde zawieszenie pneumatyczne może się minimalnie różnić od innych. Wszystko zależy bowiem od rodzaju, czy marki samochodu. W większości znajdziemy jednak: poduszki (miechy) pneumatyczne, mocowania, przewody pneumatyczne.